Voorbereidingen 2010
Voorbereidingen in volle "vaart"
Na de aankoop van onze Koopmans 46 in 2004 hebben we al vele mooie zeereizen met deze laatste vliegende zwaan mogen maken. Lange vakanties naar de Kanaal Eilanden, Bretagne, Zuid Engeland, de Scilly eilanden en o.a Noorwegen,Zweden en Denemarken in 2009.
Voor deze boot hebben we verschillende andere boten gehad. In 1979 en 1980 hebben we een 1,5 jaar sabbatical genomen, samen een rondje Atlantische Oceaan en Caribische eilanden mogen beleven met onze eerste boot een Dick Carter 43 Ft Ex admiral cupper Mersea Oyster. Op 1 mei 2010 vertrekken we samen weer voor een wat langere reis naar het zuiden en de oversteek naar de carib. Daarna zien we wel verder.
Hieronder een kort overzicht van onze voorbereidingen voor onze reis naar het zuiden en de overkant.
-
Flying Swan hebben we laten registreren in het Kadaster, is gebrandmerkt en zijn nu in het bezit van een officiële meetbrief, Nationaliteits verklaring en Zeebrief. Tevens hebben we een officiële BTW verklaring gekregen van de Douane.
-
Ook hebben we de ICC en de ICP bewijzen van de ANWB vernieuwd. Zo ook het Marcon B diploma. Met de verzekering tussenpersoon Kuiper verzekeringen hebben we onze verzekeringsgebieden uitgebreid.
- Bij Jacobs LifeSaving te Hendrik Ido Ambacht hebben we alle zwemvesten opnieuw laten keuren en een nieuw 6 persoons reddingsvlot aangeschaft.
- We hebben onze aanwezige MCMURDO Epirp laten keuren en een nieuwe Epirp MCMURDO met een GPS zender gekocht en op bootnaam en mmsi nummer laten programmeren en registreren.
- Als afscheids cadeau van mijn bedrijf hebben wij een IRIDIUM 9555 satelliet telefoon gekregen en deze is met een maritieme buiten antenne aan boord geïnstalleerd.
- Shiptron te Enkhuizen heeft onze SSB zender nagekeken en deze wordt aan boord geïnstalleerd.
De aanwezige Inmarsat C installatie is door de firma Thijsen te Zierikzee doorgemeten en gekeurd.
- Een Garmin 4012 plotter met GPS en een Garmin snelheids-Diepte en Temp meter, inclusief een AIS transponder B is medio 2009 geplaatst. Zo ook een TackTick windmeter en afleesklok vervangt de bestaande windmeter.
- De gehele verstaging is in november 2008 door Marco Bijl te Brouwershaven onder handen genomen en vervangen. Daarbij is ook de mast uitvoerig geïnspecteerd en is de bovenzijde voorzien van 5 reflecterende rode banden.
- De firma van Dijk , te Den Osse, heeft ook in november 2008 de gehele motor nagekeken en waar nodig opnieuw afgesteld en onderdelen vervangen.
- De voorzeilen zijn door de Allround Zeilmakerij,Hugo Scharff te Zierikzee nagekeken en voorzien van een nieuwe anti UV strip.
Mulder Jachtservice te Zierikzee waar Flying Swan op de werf staat verzorgt en assisteert bij verschillende moeilijke werkzaamheden aan de boot en geeft doorlopend uitstekende adviezen. ( de koffie staat altijd klaar!)
- De 600 liter dieseltank is schoongemaakt en een extra filter is gemonteerd tussen deze tank en de 50 liter dagtank.
De Isotherm boiler is voorzien van een nieuwe thermostaat en warmte element.
- Alle accu’s worden vervangen. ( Zie schip)
- Samen de First AID Course van de Royal Yacht Assosiation (RYA) met goed gevolg en diploma afgelegd.
- Verder een hele lijst met kleinere zaken betreffende onderhoud en inrichting schip en vervanging van onderdelen afgewerkt.
Aanschaffen van Pilots, elektronische kaarten, zeekaarten, inschrijving ARC, oversteek bemanning regelen, vluchten voor deze crew in november en december, planning maken, voedsellijsten samenstellen, enz.
- Belangrijk onderdeel van het vertrek is het regelen van huis en tuin, verzekeringen, communicatie, bankzaken, post, rekeningen, creditkaarten, adressen, website, mailbox, opzeggen abonnementen, paspoort, enz.
De nog te doen lijst wordt langzaam korter, echter de meest essenciele zaken zijn afgewerkt op 1 mei vertrekken we en gedurende de reis hebben we ruimte genoeg om verdere zaken af te maken. Echter er zal altijd wel een To Do lijst blijven, dat hoort bij het zeilleven. |