verhalen

 

 

Augustus 2010

 

29 juli .Vigo – Isla Cies - Ria de Vigo  6 mijl

Vigo heeft een rijk historisch verleden en heeft sterke banden met de zee.  Je zien langs de oevers grote en kleine scheepswerven en heeft een enorme vissersvloot en visopslag. Na al het gedoe met de turbo bobine zeilen we richting zee 6 mijl naar de twee prachtige eilanden Islas Cies. We ankeren voor een sneeuwwit stand waarop in de morgen vanuit o.a. Vigo toeristen gedropt worden en vanaf 1700 uur weer opgehaald worden. Daarna hebben we hoofdeiland bijna voor ons alleen. Martine en ik klimmen via prachtige paden, gedeeltelijk door een bos naar het hoogste punt van het eiland, de vuurtoren op de berg de Faro, 175 meter hoog. Daar genieten we van een fantastisch uitzicht over de baai en de Atlantische oceaan. De beide eilanden zijn een natuurreservaat en mogen alleen bezocht worden als zeilboot met een permit. Geen permit en niemand gezien, mooi dus. S’avonds met de bemanningen van La Luna, Blue Spirit heerlijk gegeten op het strand en genoten van zonsondergang. Onder luid applaus ven het hele strand nog een (opblaas) dolfijn gered en kunnen afgeven aan een zielig huilend klein meisje. Na een schommelende nacht varen we terug naar Vigo en meren af in de oude stadshaven van Real Club Nautico De Vigo. In de stad gaan we met de hele vloot uit eten, waar we halverwege opstappen vanwege de rotzooi die men ons dacht voor te schotelen. Met veel misbaar van de eigenaar en de keuken, laten we wel wat geld achter voor bewezen diensten en nuttigen midden in de nacht op een leuk terrasje op de boulevard een aantal gezonde grote hamburgers. Heerlijk!!

31 juli .Vigo – bayona  16 mijl.

Bij het vertrekken uit Vigo eerst even nog een achter meerlijn uit de schroef snijden, die bij het achteruitvaren daarin terecht gekomen is. Actiepunt: kniptang en zeer scherp mes kopen. De rest van de brood en andere messen aan boord zijn nu bot door deze actie. We zeilen deze ria uit en meren aan de ingang af in de historische stad en haven ; Bayona.  

 1 – 2 augustus. Bayona.

 Twee dagen heerlijk gelegen in de haven waar Columbus in 1493 zijn eerste Europese landingsplaats had na  de ontdekking van Amerika met o.a. De Pinta. Een replica van de Pinta ligt hier evenals in Barcelona in de haven en kan bezocht worden. Een in onze ogen een super klein onhandig scheepje. Met Eric en Magreet van Liberty gaan we de Parador en vesting bezoeken en lunchen in de Parador Conde do Gondomar midden in de vestingwallen van het fort. Het uitzicht vanaf het terras is prachtig en we blijven dan ook lang genieten. 

3 – 4 augustus. Bayona – Viana do Castilo   35 mijl

Langs deze mooie kust zeilen we met gereefd grootzeil en uitgeboomde kluiver en zien aan de rotsige kust het ene witte dorpje na het andere voorbij schuiven. We moeten constant goed uitkijken naar kleine vissers boeitjes die je pas op het laatst kan zien als je er bijna overheen vaart. Het gevaar dat je er aan blijft hangen dan is groot. Lossnijden is dan de enige oplossing en dat kan niet meevallen door de hoge oceaan deining die hier aanwezig is. Als je onder het schip duikt en bezig bent met snijden dan is het risico groot dat het achterschip door zo’n golf omhoog en daarna omlaag dondert en jij behoorlijk je kop kan stoten. Na een mooie tocht schuiven we de rivier op en meren af in de kleine Marina van Viana d C. Het is een leuke plaats met een oude kern. Redelijk welvarend en aan de oevers  nieuwe gebouwen, o.a. een mooie bibliotheek, boulevard en lounge cafés. We nemen de kabelbaan naar boven naar de grote basiliek van St Lucia met een waanzinnig uitzicht over rivier en landschap. In de buurt zijn zeker 7 grote bosbranden die we kunnen zien en soms ruiken en op nog geen 30 meter van de Marina vliegen watervliegtuigen de hele dag af en aan en scheppen tonnen water uit de rivier, stijgen met veel  lawaai weer op maken een draai en vliegen naar de bergen. Daar zien we dat men het water lost en met een boog komen ze terug en de procedure herhaald zich. Een spectaculair gezicht.

 5 – 6 augustus . Viana do Castilo – Povoa de Varzim   25 mijl.

De westkust van Portugal waar wij nu langs varen werd vroeger gemeden vanwege de mist en moeilijk toegankelijke havens en de swell die soms het invaren van deze ondiepe haven onveilig maken. Nu met GPS , radar en verbeterde weersvoorspellingen is het zonde om deze kust niet aan te doen. Wij hebben geen mist gehad, wel was de kust gehuld in een lichte nevel en daardoor moeilijk te zien. Opvallend zijn de dure tarieven in de marina’s zo ook straks in de Algarve, gemiddeld voor een 14 meter boot, 50 Euro per nacht. In elke haven eerst naar de havenmeester, dan soms naar de politie en soms naar de douane. Af en toe zitten ze in een kantoor en werkt men samen. Steeds dezelfde formulieren invullen, om gek van te worden. Je moet bijna altijd laten zien en dat kopiëren ze dan ook, paspoorten, scheepsmeetbrief en verzekeringspolis. Wat ze met deze informatie doen is ons een raadsel.

Na een 5 uur durende tocht varen we de rivier Rio Lima op en meren af in de kleine Viana Marina. In de 16 de eeuw is dit stadje rijk geworden van de handel met Brazilië en van de cod visserij op de New Foundland banken. Ook werd er wijn gehandeld, deze wijn was behandeld met brandewijn voor de houdbaarheid en geruild tegen netten. Dit werd later de beroemde port wijn. Engelse handelaren kwamen naar Viana om deze handel met portwijn te ontwikkelen. Later verhuisde de handel naar Vila Nova de Gaia tegenover Porto op de rivier Rio Douro.

We gaan met de metro naar Porto en bezoeken uitgebreid deze prachtige stad. We wandelen dor de beneden en boven stad, bezoeken de hoog gelegen kathedraal, nemen de toeristenbus en laten ons lekker rondrijden en genieten vanaf het open bovengedeelte van deze bus van de verschillende wijken hoog en laag. Je kunt overal uitstappen wat rondlopen en de volgende bus weer nemen. Ideaal om een stad te verkennen. We gaan over de imposante dubbeldek Eiffelbrug, Ponte Luis 1 naar de andere zijde van de Rio Douro en ontmoeten daar de rest van het flottielje en strijken neer langs de oever op een terrasje. Aan deze oever zijn al de beroemde porthuizen gevestigd en men kan deze bezoeken. Met de metro weer terug en schuiven het de Nederlandse ploeg in een gezellig restaurantje in het stadje Povoa  en genieten tot in de late uurtjes van een heerlijk diner.

7  augustus  .Povoa de Varzim – Lexoes  17 mijl.

Korte tocht vandaag met weinig wind maar wel een mooie kust waar we langs zeilen. Leixoes is eigenlijk een industrie haven en wordt niet aangeraden echter bij aankomst viel het reuze mee. Het is toch een aardig dorpje met een mooi strand en boulevard. Ook vanuit hier kan men gemakkelijk Porto bezoeken met de trein.

8 – 9  augustus .Lexoes – Figueira Da Foz  65 mijl.

Beetje zeemist, de kust is moeilijk te zien en vaag, weinig wind in het begin , later wat meer en natuurlijk een enorme swell , grote golven, die vanuit de oceaan naar de kust toe rollen. Soms verdwijnt een medezeilers boot geheel achter zo’n grote berg. Een mooi gezicht. Alles gaat goed , de autopilot stuurt het schip nauwkeurig en op de plotter zie je onze voortgang op de elektronische kaart. Wij nestelen ons in de kuip met wat kussens, kijken rond en lezen wat. Uitkijken is super belangrijk vanwege de ontelbare kleine boeitjes die in de zee liggen. Hieraan liggen meestal netten of kreeften korven soms op 50 meter diepte. Dus altijd oppassen geblazen. De tocht loopt voorspoedig en we meren voor het donker af in Figueira Da Foz. De volgende dag gaan we samen met de trein naar Coimbra. Deze stad is de geboorteplaats van 6 koningen en de zetel  van de oudste universiteit van Portugal. Voor de Portugezen is deze stad de bakermat van de staat en voor bezoekers een schatkamer van de geschiedenis. Het historische hart van de stad ligt hoog boven de rivier de Mondego, hier liggen de kathedralen en de universiteits gebouwen. We bezoeken de Se Nova kathedraal en daarna de oude universiteit met een prachtige bibliotheek. Daarna dalen we via prachtige kleine straatjes en pleintjes af naar de benedenstad en passeren de Arco de Almedina, een van de poorten waardoor je naar de bovenstad kan lopen. Het is bijna 40 graden en we besluiten aan de oever van de Mondego te lunchen en ontdekken een terras onder grote platanen waar het heerlijk toeven is. 

10 augustus  Figueira Da Foz – Nazaré  35 mijl.

Mooie tocht, echter we ontdekken date er koelvloeistof in de bilge druppelt en zien dat dit uit het asje komt van de circulatiepomp die deze koelvloeistof rond het motorblok laat circuleren. Ook kunnen we de poelie waarom de V snaren zitten van deze pomp bewegen dus met zekerheid is het lager stuk van deze pomp. Goed waardeloos maar dat kan nu eenmaal gebeuren. Dus weer lekker knutselen. Tijdens het varen met de motor houden we de stand van de koelvloeistof goed in de gaten en dit is met af en toe een beetje bijvullen goed te doen. De haven van Nazaré is klein, ligt achterafop een industrie terrein en het stadje erg toeristisch. We willen weer vroeg weg en ik moet afrekenen ergens bij een portier bij de ingang Daar naar toe lopend in het donker wordt ik bijna aangevallen door een roede van wel  10 honden die daar los lopen. Door mij groot te maken en rustig te blijven vallen ze mij niet aan, blaffen enorm en laten hun tanden zien. Ik denk als er een mij aanvalt volgen de rest. Gelukkig bereik ik veilig de ingang en doe mijn beklag bij de portier. Deze vertelde mij dat deze honden een zeker territorium bewaken en ik  straks een andere route kan nemen. Fijn om te weten!

11 augustus Nazaré – Cascais  60 mijl.

We gooien als het licht is de trossen los en  moeten helaas vanwege het ontbreken van wind het gehele stuk motoren. Om de 30 minuten kop in de motorkamer, koelvloeistof bijvullen, en luisteren en kijken of alles oké is met die kl…te motor. Mooie tocht, maar door de onzekere motor perikelen genieten we niet echt. In Cascais aan de monding van de Taag zijn goede voorzieningen en een kleine Volvo Service Centre, dus mogelijk, dat die ons kunnen helpen.

12 – 27 augustus Cascais.

Via vrienden in Nederland hebben we contact met Rob en Ellen die in Cascais wonen en werken en Rob heeft al wat voorbereidend werk gedaan en bij de Volvo Dealer de zaak besproken. Super !  We bestellen daar een revisieset voor deze circulatiepomp en ik ga als een slangenmens de oude pomp demonteren. Een rotklus omdat je er niet echt bij kan komen, maar uiteindelijk lukt het. Inderdaad het lager is aan gort en daardoor ook de afdichtringen die de koelvloeistof moet tegenhouden. Ondanks deze tegenvaller vieren we toch met de hele vloot mijn verjaardag en gaan gezellig aan de kade met elkaar dineren. De onderdelen komen twee dagen later en samen met Etienne van La Luna en een monteur persen wij de lagers op een nieuwe as, monteren oud en nieuw tot er het weer lijkt op een pomp en Etienne en ik monteren de pomp weer aan het motorblok, dit met veel moeite. We kunnen er nauwelijks bij, moeten ook met een spiegel werken en dat valt niet mee in de kleine ruimte van de motorkamer. We besluiten om eerst gezellig samen met Etienne en Denise naar Lissabon te gaan en het scheepvaart museum te bezoeken, voordat we de zaak afmaken. We nemen het kusttreintje en stappen bij Belém uit. Na een heerlijke lunch in een echt Portugees tentje lopen we door een mooi park naar het klooster, Mosteiro dos Jerónimos waar ook twee musea in gevestigd zijn. Eerst bezoeken wij de indrukwekkende kerk van het Jerónimosklooster met de mooiste booggewelven die wij ooit gezien hebben en de zuilen zijn versiert met prachtig loofwerk met afbeeldingen van dieren en navigatie instrumenten. Ook lig hier de bekende ontdekkings reiziger Vasco Da Gama begraven .  Buiten zie je overal in Belém de getuigenissen van de maritieme glorietijd van Portugal, prachtige gebouwen en als  bijzonder klapstuk het nationaal scheepvaart museum, Musea de Marinha. We dolen samen door de eindeloze zalen met de meest prachtige scheepsmodellen, waarmee je de ontwikkeling van de scheepsbouw in Portugal kan volgen en de diverse ontdekkings reizen en eindigen in een grote zaal waar grote schepen liggen waaronder twee roeisloepen van zeker 30 meter die ooit gebruikt zijn bij kroningen van vorsten van Portugal, o.a.  de brik  gebouwd in 1780, voor Maria 1. Een mooie dag die helaas eindigde met de test van de pomp die toch weer lekte op de aansluitingen aan de motor.De pomp zelf was verder in orde maar toch. Zonde van al het werk. Na een nachtje weinig slapen bestellen we de volgende dag resoluut een complete nieuwe pomp, een nieuw thermostaat huis wat er bovenop zit en diversen o ringen en aansluit pijpen. Tevens reserveren we een monteur om samen met mij de zaak in te bouwen. We nemen afscheid van La Luna, AquaHolic, Liberty,  Blue Spirit, en Tin Hau die verder gaan. Het was een supertijd samen, we hebben genoten van dit samen varen en met weemoed zwaaien we ze uit. We hopen  deze lieve nieuwe vrienden ergens weer te ontmoeten. We moeten weer twee dagen wachten op onderdelen en bezoeken ondertussen weer Lissabon en genieten desondanks van deze prachtige stad en omgeving. Ook hier nemen we de dubbeldekker en de tram en doorkruisen de hele stad. Daarna lekker door de kleine straatjes struinen, kopje koffie hier en daar en bezoeken kerken en gebouwen. Ook Cascais is een leuke plaats en toevallig is er de hele week elke avond muziek op het havenplein. Erg gezellig. De onderdelen zijn binnen en met een enorm engelen geduld, passen en meten sleutelen we de zaak weer in elkaar. Bijna een uur doen erover om b.v. een rubber afsluitring te positioneren  tussen de circulatiepomp en het thermohuis.  Uiteindelijk zit na 7 uur sleutelen de zaak weer aan de motor en bij de testrun leek alles oké.

Ik ga voor een paar dagen naar Nederland en Martine past op de boot. De gezondheids check bleek goed uit te vallen en in de 5 dagen in Teteringen en Breda ren ik van hot naar her en regel een groot aantal zaken. Ook hebben we een super gezellig familiediner in Ulvenhout samen met broer en zusjes met aanhang en Martine is node gemist. Natuurlijk met als stralend middelpunt moeder Truus met haar 90 jaar, was weer duidelijk aanwezig.  Ook een aangename lunch  met vrienden John, Koert. JIP en Hoef was Top. Na een lange tocht, Breda – Eindhoven – Faro – de trein naar Lissabon – metro en trein naar Cascais kom ik om 22.00 uur weer aan boord aan in Cascais. 

 

28 – 29 augustus .Cascais –Sines  55 mijl.

Samen met de Anna Sophia van Jan en Annelies een mooie Contest 48 gezeild naar Sines. Heerlijk gezeild en stukje op de motor. Zee rustig met veel  boeitjes en regelmatig rond de boot dolfijnen. Dat blijft een feest om te zien. Vooral in het heldere water is het een prachtig gezicht deze beesten te zien zwemmen, meestal in groepjes van 3 tot 5. Helemaal top was het zien van een moeder met een heel klein baby dolfijntje, die naadloos wat haar moeder ook doet pal naast haar blijft zwemmen. We proberen ook om dit met foto’s en film vast te leggen. De werkelijkheid is natuurlijk veel mooier. Sines is een leuke haven met strandje en we bezoeken de de lokale kerkdienst en na afloop gaan we met de kerkgangers naar het lokale café en drinken koffie samen met  hele grote Portugese families op het overdekte terras. We borrelen nog na op de Anna Sophia en gaan op tijd ter kooi.

30 augustus .Sines – lagos   80 mijl.

Een wat langere tocht dan gepland. De kust is indrukwekkend en prachtig. Soms duinen en dan weer overgaand in steile rotsen. Cabo de Sao Vicente is voor ons een mijlpaal op deze tocht en we kijken ook 30 jaar terug toen we deze punt voor het eerst ook omronden. Wat waren toen de omstandigheden anders en wat hebben we in al die 30 jaar die achter ons liggen niet allemaal beleefd ! We schuiven de baai van Sagres binnen met de bedoeling daar te ankeren. Echter we zagen de Anna Sophia al rollend achter hun anker en samen besluiten we om door te varen naar Lagos. Wel erg jammer want we hebben een afspraak met  Jan van Meurs tweede vorige eigenaar van de Flying Swan om elkaar daar te ontmoeten. Jan heeft daar in de baai een prachtig beach huis en al lang hebben we samen het plan Flying Swan, ex Banteng voor zijn huis te ankeren , voor Jan en ons een gedenkwaardige actie. Helaas gaat dit niet door en via de mail hebben we contact met Jan en we hopen elkaar op een andere tijd te ontmoeten. Dit gaan we zeker doen !

31 augustus – 1 september Lagos.

We zien hier de Olle P van Hans en Marian liggen en de Aquaholic . Beide bemanningen zijn even in Nederland, dus die missen wij jammer genoeg. Een aansluiting van de circulatie pomp lekt nog en ik vraag toch aan een monteur hier uit de Marina even te kijken. Dit kunnen we niet hebben na de laatste grote verbouwing. Voor de liefhebbers van Volvo, de Heat-exchanger zit opgesloten in twee houders  met grote rubber afdichtingsringen. Men kan deze ronde buis daardoor een beetje verdraaien. Daardoor kan er een lek ontstaan in het pijpje onder deze met koelvloeistof gevulde heat-exchanger en de pomp. De oplossing is simpel, zorg dat deze buis in een bepaalde positie blijft en dit lossen we op door een rubber  wig te plaatsen tussen motor en dit aan de zijkant van de motor gemonteerde buis. Beetje met de Portugese slag met wel effectief.Lek gedicht.!  Al met al dit hele gedoe met afdichtingen en bereikbaarheid van dit gedeelte van de motor, is eigenlijk voor Volvo begrippen een waardeloze constructie.

2 -5 september. Lagos – Portmao  7 mijl.

In deze rood bruine rotskust zien we grote gaten, grotten die door de zee en golven zijn ontstaan. Ook verder langs de Algarve zien dit verschijnsel. Ook is bijna de gehele kust bebouwd met villa’s, appartementen en hotels. Soms erg verantwoord in de natuur weggewerkt en soms spuug lelijk. In Portimao meren we bij toeval  af naast de Scorpion van Dick en Janneke de Bruin ook uit Zierikzee, deze zijn echter niet aan boord en we hebben een super gezellige ontmoeting na  4 jaar met onze vrienden Jaap en Laura , ook zeilers uit Zierikzee ,die hier al een tijdje liggen. Met Jaap en Laura hebben we altijd contact gehouden en hen gevolgd op  hun zeilreizen. We hebben een gezellige borrel  samen met Jan en Annelies van Anna Sophia en Jaap en Laura en bespreken de wereld problemen. Na een nachtje in de haven verkassen we naar een heerlijke ankerplaats in de ingang voor een gezellig strand. Hier liggen we twee dagen te genieten. De eerste avond spreken we met elkaar af in een strandtent op dit strand en we varen er met drie dinghies naar toe. Rond een uur of een lopen we terug naar de plaats waar we de dinghies op het strand achter gelaten hebben. Weg bootjes! Al snel bleek dat we de bootjes niet hoog genoeg op het strand getrokken hebben ( dom-dom-dom) en deze met hoog water er vandoor gegaan zijn. Maar waar naar toe. Gelukkig heeft de eigenaar van de strandtent een rubberboot en wij zijn met de mannen in het pikkie donker gaan zoeken. De hele haven rond. Toen terug langs de andere kant en ingang van de haven en na een uur zigzaggend tussen de voor anker liggende jachten. Een spelt in een hooiberg. Eindelijk met heel veel geluk en goede ogen van Jan zagen we er twee drijven in de ingang. Snel aan boord en op zoek naar de derde die we gelukkig een eindje verder zagen dobberen. Wat hebben we een geluk gehad dat we ze in deze donkere nacht hebben terug gevonden. Eeuwig dankbaar drinken we samen met de eigenaar en achtergebleven vrouwen nog enkele glazen en opgelucht varen we terug naar onze boten. Na een aantal dagen vanaf Cascais met elkaar opgevaren te zijn nemen we afscheid van Jan en Annelies die besloten hebben hier in de Algarve een paar maanden te blijven en daarna de reis te vervolgen en nemen ook met weemoed afscheid van Jaap en Laura.

6 september . Portimao – Vilamoura  20 mijl.

Weer een top tochtje langs deze afwisselende kust. Bij Vilamoura aangekomen herkennen wij weinig van onze vorige aankomst 30 jaar geleden. De haven ligt vol met motorboten en grote hotels en eindeloze terrasjes met winkeltjes omzomen het haven terrein. Wel lekker druk, overal muziek, maar ook veel toeristen. We blijven hier twee dagen, veel internetten stroom  en water laden  en lekker relaxen voordat we verder gaan en twee rivieren gaan bezoeken richting Gibraltar, waar we voor anker gaan.

Vervolg weer;  eind september/begin oktober.

 

  Terug naar het Archief

 

   Voorbereidingen

   Mei 2010

  Juni 2010

  Juli 2010

  Augustus 2010

  September 2010

  Oktober 2010

  November 2010

  December 2010

 

Copyright ® 2010 FlyingSwan.nl  
Flying Swan On The Move