verhalen

Februari 2011

Week 5. 1 Febr. Tot 6 febr.

Dinsdag 1 febr. Zeilen we naar het NL eiland Sint Eustatius,  (Statia)25 mijl. We passeren het eiland Saba met haar hoge vulkaan en meren af aan een boei in de lijzijde van het eiland, bij het plaatsje Oranjestad. Kristal helder water met af en toe een schildpad en boven ons op de heuvel, tegen de 1800 foot hoge vulkaan, zien we het Fort Oranje liggen. Rond 1700 was dit het handelscentrum van de West Indies en een van de drukste havens van de wereld. Soms lagen er wel 300 schepen op de rede en langs de kust achter een kademuur was een lange straat met winkels en opslag plaatsen. Honderden kleine open boten voeren tussen de afgemeerde schepen en de kade om de handelswaar heen en terug te brengen. Er werd overal gevochten en de Nederlanders zaten ertussen en wij bleven neutraal en het eiland was een tax free haven. Ook werd er enorm gesmokkeld en er leefde in die tijd ca 8000 Nederlandse, Engelse en Joodse handelslui op het eiland. Deze periode eindigde ca begin negentiende eeuw. Nu is er bijna niets meer over van deze kade en handelshuizen. We snorkelen in de baai en zien onder water inderdaad nog de kade en ruines liggen van de fundatie. We vinden ook vlak bij de boot een groot antiek anker en een kanon. Te zwaar om aan boord te takelen, jammer.Een dergelijk kanon op het voordek van de FS zou wel stoer zijn. Het fort is goed gerestaureerd en we bezoeken het zeer kleine dorpje. Alleen een enorme olie opslag op het westelijke gedeelte van het eiland zorgt voor wat inkomsten, verder is er niets. Elke dag komen grote tankers olie halen en brengen en dit is mogelijk doordat het voor de kust erg diep is en de tankers kunnen afmeren aan een lange pier die in zee uitsteekt. Stephanie en Joris beklimmen de hoge vulkaan en dalen af in de krater. Hier zien ze een prachtige wildernis met enorme planten en bomen. Moe en voldaan zien we ze terug op het terras van het enige hotel in de baai waar wij daarna gezellig borrelen. Donderdag 3 febr. Zeilen we de 33 mijl terug langs Saba naar Sint Maarten, weer aan de wind hakketakken en ontmoeten we de Seaquest  buiten in de Simpson Bay en varen samen door de brug de Lagune binnen en meren af in de Simpsonbay Marina. Het was s’avonds weer erg gezellig !! met deze vrienden. 4 febr. Lekker in het relax, we gaan zwemmen op het MahoBeach een belevenis. Dit strand ligt pal aan de startbaan van het vliegveld en hier landen de grote vliegtuigen op 10 meter boven je hoofd en vooral als ze vertrekken is dit spectaculair. Steeds gaan dan een aantal waaghalzen pal achter zo’n vliegtuig staan. De piloot opend zijn raampje, zwaait vriendelijk naar deze badgasten en geeft dan volgas. Iedereen wordt dan eerst gezandstraald en daarna de zee ingeblazen. Leuk om te zien maar wel erg riskant. Aan de rand van dit gebeuren is een strandtentje waar wij heerlijk genieten van dit gebeuren onder het genot van een broodje “Van Dobben” kroket.  Helaas nemen we op zaterdag 5 febr. weer afscheid van Stephanie en Joris en brengen we ze naar het vliegveld Juliana Airport. Het was een heerlijke 14 dagen samen genieten van elkaar en van zeilen aan boord van de Zwaan.  Het is weer wat stil aan boord zonder de kids en we ruimen en klussen wat en hebben de gebruikelijke borrel met Jeanette en Huib Jan van de Seaquest.

Week 6. 7 Febr.tot 13 febr.2011.

Deze week staat in het teken van de 60 klussen lijst, boodschappen doen, de watersportwinkels, Budget Marine en Island Waterworld bezoeken, want je weet nooit wat je nog nodig kan hebben, lekker kletsen met iedereen, internetten, hapje eten met elkaar. Inmiddels is de Minor met Pauli en Tjebbe ook hier in de Marina gearriveerd, erg gezellig. Later in de week verhuizen we naar de Lagune en gaan vlak voor de Marina voor anker in 2 meter diep water. Ook Sogno D’Ore van solozeiler Henk Oosterwijk is aangekomen met zijn 26 foot zeilboot. Met Henk heb ik in NL contact gehad en verder via de SSB zender gedurende onze en zijn Atlantische overtocht. Erg leuk om hem hier weer te ontmoeten. Een hele prestatie om met een dergelijke toch kleine boot deze tocht te volbrengen. Rond 1700 uur verzamelen veel zeilers zich in de Sint Maarten Jacht Club bij de ingangsbrug van de Lagune. Daar is een groot terras en als de brug opengaat, zwaaien we met z’n allen naar de nieuwe binnenkomers, die niet weten wat hen overkomt als een heel terras staat te zwaaien en roepen. Gebruikelijk is dan dat als je door de brug vaart en langs dit terras vaart je de scheepstoeter laat klinken. Vooral de grote motorboten geven dan een stoot op hun hoorn en dit kan een enorm geluid veroorzaken. Een leuke traditie. Het gesprek daarna is zeker voor een half uur door tuitende trommelvliezen niet meer te volgen.

Week  7. 14 Febr. tot 20 Febr. 2011.

In afwachting van de komst van jongste dochter Juliette 24 febr. gaan we relaxt klussen en wat rondvaren hier in de buurt. In de baai is ook een zeilersbar, Lagoonies waar elke avond de globetrotters elkaar ontmoeten. Van 1700 tot 1800 uur is het happy hour en kost een biertje 1 dollar. Je kunt er ook eenvoudig maar lekker goedkoop wat eten. Top om daar vertrekkers vanuit de gehele wereld te ontmoeten en elkaar te leren kennen. Ik spoel de interne koeling van de generator schoon en vul deze met verse koelvloeistof. Een van de voet dekschakelaars van de elektrische ankerlier is stuk en gelukkig kan ik bij Budget Marine een nieuwe Lewmar schakelaar kopen. De ijskast schakelt als het voltage onder de 12,5 Volt automatisch uit en dan gaat deze ontdooien. Ik demonteer het een en ander en sluit de zaak weer aan echter zonder resultaat. Ik leen van een watersportzaak een meet apparaat om de accu’s door te meten, deze zijn nog uitstekend. Dus de oorzaak nog niet kunnen vinden. We zoeken verder. We klaren aan de Nederlandse kant van het eiland uit en varen op de motor door de lagune naar de Franse zijde, Sandy Point en varen daar naar buiten door de daar aanwezige uitgang met brug. In de Lagune is het erg ondiep ca 2 meter en we volgen de tonnetjes die aangeven waar het wat dieper is. Overal in de lagune liggen in diverse marina’s enorm grote motor en zeil boten. Wat een verschil met 30 jaar geleden toen wij dit eiland bezochten, toen lag er bijna niemand. Nu liggen in deze lagune voor anker ca 300 zeiljachten vanuit de gehele wereld. Wij moeten voor het liggen achter anker in de lagune 40 dollar/week betalen. Als je inklaart via de Franse kant kost het niets. Vreemd toch ? Ook voor de brug aan de NL kant 10 dollar per opening aan de Franse zijde gratis. We zeilen 16 febr. naar Anquilla, Road Bay en blijven daar heerlijk twee dagen liggen. Ook Seaquest en Minor ankeren in Road Bay en op het strand borrelen we uitvoerig in de beroemde strandbar van Elvis. Ook ontmoeten we daar een ander Maasboot de Akka   en de  Nl vertrekster Helena  die hier rondvaren. Deze bar staat midden op het strand en is een zeilsloep die doormidden gezaagd is met een twee meter lange local achter de bar. Sta je met de voeten in het zand een rumpunch te slurpen met een ondergaande zon en keiharde  reaggy muziek uit grote boxen. Dus proef het Carib sfeertje. 18 febr. zeilen we terug naar Sint Maarten en ankeren eerst in de baai van Anse Marcel. Er wordt een hoge swell verwacht die het erg onrustig ankeren veroorzaakt in deze baai dus gaan Seaquest en FS  door de nauwe ingang achter in de baai naar de mooie Radisson Marina. Aan boord van Seaquest zijn de ouders van Jeanette en we drinken een gezellig glas samen.  In de lobby van het grote Radisson hotel hier drinken we koffie en internetten we. Zaterdag 19 febr. zeilen we naar Marigot Bay en nadat we door de brug varen om 19.30 ankeren we in de buurt van Sogno D’Ore aan de Franse zijde in de Lagune. Zondag layday dus lezen en luieren. Top!

Week 8. 21 Febr. tot en met 28 Febr. 2011.

Aan boord hebben we een kleine TV met een ingebouwde DVD en we zijn sinds kort kijken we naar de serie Prison Break waarvan we 48 delen aan boord hebben. Soms kijken we enkele afleveringen. We installeren ons dan in de kajuit, kopje koffie erbij en dan kan de bioscoop beginnen. Zo af en toe is het erg gezellig om een avondje zo achter de buis door te brengen. Elke dag draaien we ca twee uur de generator als we voor anker liggen. Een geweldig systeem. Deze twee cilinder water gekoelde diesel motor zit achter in het schip ingebouwd in een geluidsdichte box en levert elke dag onderweg en voor het anker de energie voor de accu’s. Tevens hebben we dan ook 220 volt aan boord en kunnen we indien nodig buiten met gas koken ook elektrisch koken en alle 220 volt apparatuur opladen, zoals laptops en telefoons. Dinsdag naar de buitenboord Yamaha Dealer gegaan en de monteur heeft aan de motor een nieuwe door Victoria mee gebrachte beugel gemonteerd. De oude beugel was afgebroken al een tijdje geleden, tijdens het omslaan van de dinghy op het strand van RodneyBay op st Lucia. Motor de volgende dag opgehaald, weer wat dollars armer echter de voor en achteruit hendel is verkeerd gemonteerd. Dus weer terug gelift met een buurman met ons bootje erachter gesleept. Gelukkig weet een andere monteur het euvel snel te herstellen en met een excuus vertrek ik weer. Toch mooi een dag in de weer om deze klus te klaren en zo zijn we lekker bezig. Woensdag gaan we op weg door de lagune naar de Simpsonbay Marina en we varen tot de uiterste westzijde en terug naar oost. We volgen de betonning en zien aan de oevers de prachtigste huizen staan. Meestal met eigen steiger en speedboot. Soms lijkt het wel Miami, dezelfde sfeer en architectuur. Nadat we de boot opgeruimd hebben en speciaal de voorpunt voor onze gasten in orde hebben gemaakt halen we Juliette op, op donderdag 24 febr. Wat heerlijk om nu onze derde jongste dochter voor 14 dagen aan boord te hebben. Haar vriend Gijs komt een paar dagen later vanwege andere bezigheden. We eten s, avonds in Limbo’s maar Juliette kan haar ogen niet openhouden dus die stoppen we op tijd in haar kooi. Vrijdag shoppen in Philipsburg en  s’avonds aan boord van de FS borrel met nieuwe vertrekkers van Tante Rietje, Henk en Angela, Henk van Sogne d”Ore. Erg Gezellig. Het weekend gaan we voor anker bij de marina in de lagune en we zwemmen vanaf het prachtige strand van de SimpsonBay . Liberty van Eric en Magreet komen zaterdag avond de Lagune binnen en komen daarna ook in de Sint Maarten Yacht Club borrelen. Een heerlijk weerziens na de laatste ontmoeting op de canarische eilanden. We ontmoeten ook Nico en Letti van de Nix een Xyacht 60 foot. Wij kennen via via deze zeilers en we worden uitgenodigd zondag 27 febr. mee te zeilen voor drie oefenwedstrijdjes als voorloper van de Heineken Regatta. Eric van Liberty, Juliette en Willem gaan mee en het wordt een heerlijk dagje wedstrijdzeilen op deze prachtige 60 voeter. Na afloop lunchen we uitgebreid in een bekende strandtent Caractere in de baai, samen met Liberty. Elke dag om 0730 uur is er op marifoon kanaal 14 een zeilersnetje waar eerst het weer van de dag besproken wordt en daarna kan iedereen invallen , zaken te koop aan bieden, vragen stellen over waar wat te halen is, gas, kaarten, gidsen, diesel, boeken etc. Erg informatief en leuk om mee te luisteren. Maandag 28 febr, gaan Juliette en Martine met de locale bus naar Marigot beetje winkelen en strollen. S’avonds in de Lagoonies pintje pakken en bijkletsen. Wat een relaxt leventje toch.

Dinsdag 1 maart 2011 komt Gijs aan en gaan we lekker rond toeren en wat eilanden hoppen. Zie volgende verslag Maart 2011.